lördag 27 september 2008

Lino Ventura

Häromveckan såg jag den utmärkte skådespelaren Lino Ventura på TV i Skuggornas armé (L’Armée des Ombres) – en stark film av Jean-Pierre Melville om den franska motståndsrörelsen under andra världskriget. Rollistan upptar en rad andra välkända namn: Simone Signoret, Paul Meurisse, Serge Reggiani, Jean-Pierre Cassel m.fl.

Lino Ventura (1919-1987) föddes i Parma i norra Italien. Hans debutfilm var Touchez pas au Grisbi där han spelade mot Jean Gabin. Därefter fick han fortsätta att vara hårdkokt gangster i en mängd filmer, ofta tillsammans med Gabin. Trots att han flyttade till Frankrike, och levde där större delen av sitt liv, behöll han sitt italienska medborgarskap. En tung aktör med ett 90-tal filmer bakom sig.

Skuggornas armé finns på YouTube i sin helhet. Klicka och se trailern:
http://www.youtube.com/watch?v=SNzqyJjpndE

4 kommentarer:

FRED sa...

Oui, Lino Ventura est très connu et très apprécié en France. Il a fait plein de films. Le premier qui vient à l'esprit quand on parle de lui je crois que c'est "Les tonton flingueurs". A voir.

Anonym sa...

Jag skriver på svenska nu, för du vill ju lära dig svenska. Jag har inte sett den film du talar om, den har såvitt jag vet inte visats i Sverige, men den finns att se på YouTube, så jag ska se den där.

FRED sa...

Hur lära du dig franska ?

Anonym sa...

På gymnasiet för ungefär 50 år sedan. Au lycée, il y a environ 50 ans :-)