torsdag 28 januari 2010

"Twin Beech"

Nu handlar det om simulerad flygning igen. Mitt favoritplan just nu är en Beechcraft 18S, ”Twin Beech”, som jag laddat ner från RB Design. Här flyger jag över Skåne, men idag kraschade mitt grafikkort, så allt vidare skrivbordsflygande för min del är tyvärr inställt för tillfället.

Flygvapnet hade två ”Beechar” i tjänst från 1948 fram till senare delen av 50-talet. Båda användes som sambands- och VIP-plan med den militära beteckningen TP45. Det ena kasserades sedan det uppnått full gångtid och det andra, som senare försågs med flottörer och var baserat på F2, havererade under landning på Hägernäsviken.

Twin Beech byggdes som ett slags allroundflygplan i en mängd utföranden av Beech Aircraft Corporation i Wichita, Kansas. Över 7000 plan tillverkades mellan 1937 och 1969.

Titta på en Twin Beech i händerna på en betydligt skickligare pilot än yours truly:

http://www.youtube.com/watch?v=SSp5DzvLYk0

Inga kommentarer: