torsdag 12 juli 2012

Whiteout

Det här är Ross Island i Antarktis, vulkanön som den såg ut när den upptäcktes av den brittiske polarforskaren sir James Clark Ross år 1841. Röken kommer från en av öns fyra vulkaner, nämligen Mount Erebus, jordens sydligaste aktiva vulkan. Ross Island är belägen i McMurdosundet.  



138 år senare, 1979, arrangerade Air New Zealand en sightseeingtur med en DC-10 över Antarktis för att bland annat flyga längs McMurdosundet.

Före starten från Auckland Airport hade emellertid ny information knappats in i flygplanets dator. Olyckligtvis informerades inte besättningen om detta. Enligt de ändrade uppgifterna skulle nu planet flyga över den 3794 meter höga vulkanen Mount Erebus.




McMurdostationen
.

Planet lämnade Aucklands flygplats och efter mellanlandning i Christchurch i Australien närmade man sig så småningom Antarktis och anropade det amerikanska forskningscentret McMurdo. Trafikledaren där svarade att man kunde sjunka till 10000 fot (3000 m) och sedan fortsätta visuellt. Han utgick ifrån att den ursprungliga färdplanen gällde.

Air New Zealands förolyckade DC-10

Kapen Jim Cöllins svarade att han skulle sjunka till 2000 fot (610 m). Collins trodde nämligen att han befann sig över öppet vatten i McMurdosundet, men i själva verket följde planet den modifierade rutten över den intilliggande Lewis Bay mitt för Mount Erebus.

Vita molnslöjor maskerade den snöhöljda vulkanen. Inga kontraster syntes. Allt flöt samman till en vit vägg. Fenomenet kallas whiteout. Piloterna såg helt enkelt inte det 3800 m höga berget.

Planet fortsatte mot Mount Erebus, men på alltför låg höjd. Plötsligt varnade terrängvarningssystemet. Collins försökte styra undan, men det var försent. Planet flög rätt in i berget. Alla ombordvarande omkom.


Monumentet över kraschen på Mount Erebus 1979.


.

Kraschen uppvisar flera likheter med det norska Herculesplanets krasch mot Kebnekajse 2011. De saker som diskuteras i samband med den olyckan är bl.a. Controlled Flight into Terrain (CFIT), Whiteout, fel höjd, visuella flygregler. Därmed inte sagt att orsakerna var desamma

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_New_Zealand_Flight_901

Inga kommentarer: