tisdag 20 augusti 2013

Förövningar för TV2 1964


Ökad kunskap om television var mottot för en kurs som ägde rum mot slutet av 1964. Den anordnades av ABF, Aftonbladet och Philips. Vi hade provsändningar från Wenner-Gren Center och det hela gick lite på skruvar. Men på det hela taget var kursen utmärkt.

Men det gick ju på skruvar hos den redan etablerade kanalen (ettan) också, så vi hade inte så stor anledning att skämmas. Vi ville ju bara ha någon att mäta oss emot, a benchmark skulle man väl ha sagt idag. Vårt mål var ju att bli TV2, fastän det ju inte var klart utsagt, och mig veterligen finns inget bevarat från våra sändningar. Kanske möjligen en sångstump av Anna Sundqvist. 

Jag valde nyhetslinjen, men tänkte mig väl inte någon framtid på TV, men man ville ju veta lite mer, och få lite hands-on practice. På 60-talet sög jag upp allt om ny teknik och nya media.

Och någon gång skulle det väl bli reklam i TV och kanske rent av färg-TV och inte längre det där trista monokroma suddet. Och fler kanaler! Då skulle väl allt slå ut i full blom tänkte man. Då skulle det ta fart ordenligt. 

När jag hade gått klart kursen så fick jag veta att varje gång jag ser på TV i framtiden så kommer jag att fundera över kamerapositioner och irriteras över mikrofonskuggor.

Det stämmer faktiskt, fast det är nästan 50 år sedan.

  Svensk TV-historia, 60-tal Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=1Lrr0C8oWOA

Inga kommentarer: