lördag 3 januari 2009

Moses i vassen...

Ytterligare ett minne från skoltiden: Jag går i Broms Skola. Året är 1948 och jag är åtta år. Vi har kristendomslektion med Anna Broms. Hon talar om Moses som hittades i vassen av en egyptisk prinsessa och att man inte vet vad hon hette.

Jag opponerar mig detta för jag har minsann sett det lundensiska spexet Uarda och säger att det vet man visst det för hon hette Uarda. Hon sjöng en sång ”Vyssja lilla kilen som jag fann i Nilen”, nog hette prinsessan Uarda alltid, hävdar jag självsäkert.

Men fru Broms säger att man inte visste vad hon hette. I alla fall hette hon inte Uarda. Det är nog de flesta överens om, säger hon.

-- Men Ibsen säger att majoriteten har fel, svarar jag.

Då ler fru Broms ett av sina sällsynta leenden...



Bilden: Upphittandet av Moses. Målning av Sébastien Bourdon, ca. 1650, detalj. (Wikipedia).

Inga kommentarer: