Jag hämtar ännu en gammal film ur minnet. Också den med ett känt musikaliskt inslag:
I filmen Breakfast at Tiffany’s (1961) spelar Audrey Hepburn rollen som Holly Golightly, en ung kvinna som är just a little bit golightly, och även om det inte klart utsägs så är det ganska uppenbart att hon är en call-girl i lyxförpackning. Hennes motspelare är den tämligen träaktige men sympatiske George Peppard som Paul Varjak, en blivande författare. Båda är lite tilltufsade av livet, som de two drifters som filmens ledmotiv, Moon River, handlar om.
Filmen är löst baserad på en kortroman av Truman Capote. Han sålde filmrättigheterna till Paramount och insisterade på att Marilyn Monroe skulle få huvudrollen, som hon också mycket gärna ville ha. Men hennes dramacoach Paula Strasberg avrådde -- hon tyckte att rollen var omoralisk. Dessutom ville inte Fox låna ut henne. Och Capote blev sur på Paramount: "Paramount double-crossed me in every way and cast Audrey." Han tyckte Audrey var helt fel för rollen som hans oslipade favoritkaraktär Holly Golightly och att Paramount hade glamoriserat storyn, dvs. gjort den alltför polerad och Hepburnsk.
Audrey var först lite tveksam till rollen, men tyckte till slut att den var den bästa hon gjort. Sången, Moon River, ville Paramountchefen först stryka, men efter att Audrey flugit upp ur sin stol med ett ”Over my dead body!” fick den vara kvar. Detta enligt Warren Harris, en av Audreys levnadstecknare.
Moon River,
I filmen Breakfast at Tiffany’s (1961) spelar Audrey Hepburn rollen som Holly Golightly, en ung kvinna som är just a little bit golightly, och även om det inte klart utsägs så är det ganska uppenbart att hon är en call-girl i lyxförpackning. Hennes motspelare är den tämligen träaktige men sympatiske George Peppard som Paul Varjak, en blivande författare. Båda är lite tilltufsade av livet, som de two drifters som filmens ledmotiv, Moon River, handlar om.
Filmen är löst baserad på en kortroman av Truman Capote. Han sålde filmrättigheterna till Paramount och insisterade på att Marilyn Monroe skulle få huvudrollen, som hon också mycket gärna ville ha. Men hennes dramacoach Paula Strasberg avrådde -- hon tyckte att rollen var omoralisk. Dessutom ville inte Fox låna ut henne. Och Capote blev sur på Paramount: "Paramount double-crossed me in every way and cast Audrey." Han tyckte Audrey var helt fel för rollen som hans oslipade favoritkaraktär Holly Golightly och att Paramount hade glamoriserat storyn, dvs. gjort den alltför polerad och Hepburnsk.
Audrey var först lite tveksam till rollen, men tyckte till slut att den var den bästa hon gjort. Sången, Moon River, ville Paramountchefen först stryka, men efter att Audrey flugit upp ur sin stol med ett ”Over my dead body!” fick den vara kvar. Detta enligt Warren Harris, en av Audreys levnadstecknare.
Moon River,
Wider than a mile:
I'm crossin' you in style
Some day.
Old dream maker,
You heart breaker,
Wherever your goin',
I'm goin' your way:
Two drifters,
Off to see the world,
There's such a lot of world
To see.
We're after the same
Rainbow's end
Waitin' round the bend,
My huckleberry friend,
Moon River
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar