Fortsättning: Flygvapenmuseum i Linköping.
Här är en Tp47 Catalina, ett tvåmotorigt sjöräddningsflygplan. Flygvapnet köpte in tre Catalinor från kanadensiska flygvapnet. En av dessa sköts ned av sovjetisk jakt den 16 juni 1952 under spaning efter den försvunna DC 3:an. Från sovjetiskt håll hävdades att Catalinan hade trängt in på sovjetiskt territorium och beskjutit sovjetiskt flyg vid Dagö. En omöjlighet eftersom Catalinan var helt obeväpnad. Kulsprutorna hade monterats bort för att ge plats för radarutrustning, bårar och två platser för läkare eller sjuksköterska.Ett av flera fynd från den nedskjutna DC-3:an: Resterna av en trådspelare av typ Webster-Chicago som användes för registrering av radiokommunikation. I trådspelare gjordes inspelningen på metalltråd i stället för band som i senare tiders bandspelare. Fråga: Vart tog trådspolen/spolarna vägen? Och hade den kvar någon inspelad kommunikation? Man kan ju undra…
”Röd David”, en SAAB B18B. Planet var ett av åtta B18 från F14 i Halmstad som havererade under en snöstorm den 2 februari 1946. Röd David nödlandade på isen utanför Härnösands hamn och sjönk så småningom. Den bärgades 1979 från havsbotten och restaurerades.
Tråkigt nog är inte alla föremål i montrarna skyltade, utan ligger bara där och mystifierar besökarna. Här känner jag i alla fall igen en liten behändig apparat för maskinchiffrering av Boris Hagelins fabrikat. Systemet (MGB) användes fram till 1970-talet för att kryptera meddelanden.
Färdigbloggat från Flygvapenmuseum för den här gången! Och syftet med mitt inlägg är förstås att du som är flygintresserad absolut ska besöka Flygvapenmuseum i Linköping!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar