torsdag 25 september 2008

Gabin - Moreau

Från det ena till det andra: Jag har en faiblesse för franska filmer och jag vill gärna dela med mig av denna faiblesse. Den här filmen heter Touchez pas au Grisbi (1954). Regi: Jacques Becker, svensk titel: Grisbi – Blod på guldet.

Gabin spelar rollen som Max, en äldre gangster som tillsammans med sina kumpaner iscensätter en sista kupp i hopp om att sedan kunna pensionera sig. Det handlar om ett spektakulärt rån på flygplatsen Paris-Orly. Men planerna kompliceras av att ett konkurrerande gäng har fått nys om rånet och försöker lägga beslag på bytet, 50 miljoner Francs i guldtackor. Orsaken till det frikostiga utdelandet av örfilar – som Jeanne Moreau (bilden) och andra får ta emot – är att några i Max gäng har varit i kontakt med det konkurrerande gänget och att planerna läckt ut.

Gabin är magnifik i rollen genom sin auktoritet och sceniska närvaro. Rollen som Josy var en av Moreaus första filmroller, men vid den tiden hade hon redan hunnit bli en ledande skådespelerska på Comédie-Française. Här är hon 26. Gabin är 50. Rollen som Max i Grisbi markerade hans återupprättelse som en av fransk films största skådespelare. Det är också Lino Venturas debutfilm.

Se Gabin i Touchez pas au Grisbi: http://www.youtube.com/watch?v=dOtWD0UGYhI

2 kommentarer:

FRED sa...

Hej !
Talar du bra franska ?
Jag lära mig svenska men det är svårt i Frankrike.

hej då.

Anonym sa...

Salut !
Je ne parle pas couramment mais je comprends bien.