fredag 24 augusti 2012

Arvet efter Comet 1

De Havilland Comet på RAF Museum, Cosford. Bild från Wikipedia.


Bilden visar världens första jetdrivna trafikflygplan, brittiska de Havilland Comet, som flög första gången redan 1951. Planet ser förvånansvärt modernt ut med sina slanka linjer och med de fyra jetmotorerna elegant inbyggda i vingarna. Maxfarten var 846 km/tim och tjänstetopphöjden 12800 meter. Det var långt som en Boeing 737 och kunde ta 56-81 passagerare med gott om benutrymme.


”The Comet Mystery”. Efter några år i trafik inträffade dock två katastrofala olyckor tätt efter varandra där två plan bröts sönder under pågående flygning och störtade i Medelhavet. Orsakerna till haverierna var till en början rena mysterier, men de grundliga haveriutredningarna visade att olyckorna berodde på metallutmattning, ett föga utforskat begrepp vid den tiden.

Det man kom fram till var att de upprepade trycksättningarna av skrovet fick plåten att röra sig in och ut vilket fick sprickor att uppstå kring nitarna. Planet omkonstruerades men under tiden hade konkurrenterna Douglas och Boeing tagit ledningen. Och Comet fick dåligt rykte som passagerarflygplan.


Nimrod R1 på RAF Waddington, juni 2011. Bild från Wikipedia.

Comet blev därför hänvisad till militära specialuppgifter och återuppstod som Hawker Siddeley Nimrod, i olika varianter för havsövervakning, ubåtsjakt och signalspaning.

Flygplanstypen tjänstgjorde från tidigt 1970-tal fram till 2011, bland annat i Falklandskriget, Gulfkriget, Afghanistan och Libyen. Nu är dess aktiva tid slut och Royal Air Force kommer att satsa på USA-tillverkade typer för motsvarande uppgifter.

Inga kommentarer: