torsdag 16 april 2009

Cool Jazz

Chet Baker (1929-1988) och hans musik var jag mycket intresserad av på 50-talet och början av 60-talet, innan han definitivt gick in i heroindimman. Vilken känslig musiker han ändå var, både instrumentalt och sångligt! Han var en idol av James Deans dimensioner, tyckte man på den tiden.

Han föddes i Yale, Oklahoma och började sin musikaliska karriär i en kyrkokör. Hans far var en professionell gitarrist som tidigt intresserade honom för trombon och trumpet. Chet kom senare att spela med Stan Getz, Charlie Parker och Gerry Mulligan, som också var bland mina favoriter på 50- och 60-talet. Ibland lyssnar jag på dem fortfarande.

Chet kämpade med knarket hela sitt liv, och lyckades faktiskt ta sig upp och göra en come-back i Europa, men dog till sist i Holland 1988 efter att ha störtat från sitt hotellfönster.

I går sökte jag upp mina mina jazzfavoriter på Youtube, däribland just Chet Baker, ett av de ledande namnen inom cool jazz som han var. Hör honom här i ”I fall in love to easily”: http://www.youtube.com/watch?v=3zrSoHgAAWo

Inga kommentarer: