måndag 23 januari 2012

Sovjetisk kraschlandning på Tullinge


Photos courtesy of Flightglobal.com

Jag skrev om jaktplanet La-11 Lavotjkin i mitt förra inlägg. Det var samma flygplanstyp som sköt ned det amerikanska signalspaningsplanet Turbulent Turtle över Östersjön i april 1950. Men ett år tidigare figurerade en La-11 i en incident i Sverige:

Den 18 maj 1949 damp en sovjetisk Lavotjkin La-11 ned på F18 Tullinge. Landningen gjordes utanför banan, men ur skrothögen klev föraren helskinnad. Planet skickades tillbaka med en Sovjetisk lastbåt efter att ha studerats av svenska myndigheter. Det var ju första gången en La-11 kunde ses på nära håll i väst.

Piloten sa först att han navigerat fel och ska ha hänvisat till en karta i en fickalmanacka, men förklarade sedan att han ville ”hoppa av” och stanna i Sverige. Men Sovjet ville annorlunda och begärde att han skulle infinna sig på ambassaden vilket beviljades av UD (!). Där skall han ha ”övertalats” att återvända till Sovjet. 

Enligt Vladislav Krasnov, författare till Soviet defectors: the KGB wanted list, skulle han ha flugit från Mogilev, Vitryssland, till Tullinge. Han återbördades till Sovjet och dömdes till 25 års fängelse.

La-11 Lavotjkin (NATO-benämning Fang) började tillverkas 1947. Det var ett ensitsigt, enmotorigt långdistansjaktplan, helt i metall. Beväpningen bestod av tre 23 mm automatkanoner. Det slutade tillverkas 1951 och tjänstgjorde bl.a. i Koreakriget. 

tisdag 17 januari 2012

Turbulent Turtle – ett öde liknande den nedskjutna DC-3:ans


U.S. Navys "Turbulent Turtle" under tankning på hemmabasen Port Lyautey i dåvarande Franska Marocko. 

Året är 1950, två år före nedskjutningen av den svenska DC-3:an. Det kalla kriget hårdnar och går från politiska motsättningar mot ett mer militariserat klimat. Sovjet har kärnvapen, Kina har ett kommunistiskt styre, Tyskland är delat, i Korea börjar det hetta till, och NATO och Östblocket står mot varandra. 

Ett fyrmotorigt militärt spaningsplan startar från Wiesbaden i Västtyskland den 8 april 1950 klockan 1031. Det är ett av US Navys Privateer PB4Y-2 utrustat för signalspaning och med tio mans besättning. Planet har fått smeknamnet ”Turbulent Turtle”.

Planet har nordlig kurs och klockan 1330 rapporterar man att det är över Bremerhaven. Det skall göra en sväng över södra Östersjön och spana mot Sovjetiska raketbaser och luftförsvarsradarsystem. Enligt bestämmelserna i SESP, Special Electronic Search Program, skall man inte flyga närmare än 20 miles (32 km) från Sovjetkontrollerat område. 


Klockan 1440 kommer ytterligare en rapport. Efter den är det tyst, obehagligt tyst. Klockan tickar och 2330 står det klart att något allvarligt har inträffat.

Vad hade hänt?
Klockan var cirka 1700 när Turbulent Turtle närmade sig baltiska kusten på kurs 135 söder om Liepaja i sovjetiska Lettland, enligt sovjetiska luftförsvaret. De skickade därför upp sin jakt i form av två rotar Lavotjkin LA-11 som lade sig med en rote på 4000 och den andra på 4200 meters höjd. 


Ett av jaktplanen lade sig framför det amerikanska planet och gav tecken att det skulle följa efter. Amerikanerna vägrade och svängde i stället västerut varför ett av de sovjetiska planen sköt en varningssalva med sina automatkanoner. Det amerikanska planet påstås ha bevarat elden, och sköts ned kl. 1739. Planet sjönk till 500 m höjd, gick in i moln och störtade förmodligen 5-10 km från kusten, allt enligt piloternas osannolikt likalydande rapporter. Att det amerikanska planet hade besvarat elden är inte trovärdigt. Turbulent Turtles enda beväpning var en .38-kalibrig pistol. 

Alla tio ombordvarande sades ha omkommit. Sovjets attack förvånade USA. Tidigare hade sovjetiskt jaktflyg bara avfyrat korta varningssalvor nära amerikanska plan, men inte skjutit verkanseld. Det här var den första publicerade nedskjutningen under det kalla kriget.

Karta över den avsedda rutten och den ungefärliga platsen för incidenten. Kartskissen ingår i "Unresolved Cold War Losses..." (se källhänvisningarna).

FRA hade avlyssnat radiotrafiken till de sovjetiska jaktplanen och hört hur dessa fick order att skjuta ned det amerikanska planet. Via Sveriges USA-ambassadör Boheman gick den informationen vidare till U.S. State Department. Det skulle vara intressant att läsa FRA-rapporten i sin helhet. Sades det något om några fallskärmar, till exempel?


Två livflottar påträffades av ett svenskt fiskefartyg respektive ett brittiskt lastfartyg och ett tjugotal amerikanska flygplan sökte över Östersjön i tio dagar. 


Spekulationer
En tid efteråt spekulerades det om att åtta av de tio ombordvarande hade omhändertagits och förts till Sovjetunionen. Liknande spekulationer förekom i fallet med DC-3:an. Inga av dessa har kunnat verifieras.

Den tyske dokumentärfilmaren Dirk Pohlmann har en inte helt invändningsfri teori om att åtminstone en av piloterna, löjtnant Howard W. Seeschaf, sitter eller satt i något läger i Sovjet. Pohlmann har redogjort för detta i det tysk-franska TV-programmet ARTE. Han skall också ha gjort en filmad intervju (som jag tyvärr inte har sett) med Anatolij Gerasimov, en av de fyra piloter som gick upp och mötte ”Turbulent Turtle”.

Enligt intervjun skall Gerasimov ha sagt följande:
Att Turbulent Turtles starttid från Wiesbaden var känd av Sovjet.
Att han vid avvisningen av det amerikanska planet såg att piloten log mot honom, vinkade adjö och svängde västerut till 270 grader.
Att sovjetpiloterna informerade markkontrollen om detta, och fick ett kodord som betydde attackera och skjut ner. Kodordet var "Molnija", blixt.
Att planet träffades och började brinna ”i mitten”.
Att han såg uppemot tio fallskärmar vecklas ut.
Att det beskjutna planet sedan exploderade.
Att han fick order att inte skada fallskärmshopparna medan de gled ned mot havet.
Att cirkla över platsen där de kom ner.
Att han och de tre andra piloterna efter landningen fick skriva rapporter som dikterades för dem av en officer.
Att när han vittnade 1993 inför den rysk-amerikanska kommission som undersökte nedskjutningen 1950 bad undersökningsledaren Volkogonov honom att tala sanning, men att inte nämna fallskärmarna.

De svenska signalspanarna anade nog redan 1950 vad som kunde hända dem om de kom för nära Sovjetiskt territorium. Två år senare sköt Sovjetiska MiG-15 ned DC-3:an och Catalinan. (se: http://stenholtermann.blogspot.com/2009/06/kl-0420-den-16-juni-1952.html).


Sten Holtermann

The New York Times: Tre man ur Turbulent Turtles besättning. Löjtnant Howard Seeschaf längst t.h. 


Källor:

Center for Cryptologic History, National Security Agency/Central Security Service, USA: A Dangerous Business, The U.S. Navy and National Reconnaissance During the Cold War.  .

L. Andersson, L. Hellström: Bortom Horisonten, Svensk flygspaning mot Sovjetunionen, 1946-1952. Freddy Stenboms Förlag, Stockholm.

Library of Congress, Fedral Research Division: TFR 27 Demarches on shootdowns and U.S. military personnel in Soviet prisons.


U,S. Department of Defense/International Security Affairs: Unresolved Cold War Losses 1950 - 1965. 


Capt. Don East, U.S. Navy: The History of U.S. Naval Airborne Electronic Reconnaissance.


Dirk Pohlmann: 8 April 1950 Shootdown of US Navy “Privateer”

måndag 9 januari 2012

Några bilder från Genève

Vid kanten av Lac Leman

Route Thonon

Livsmedelsbutik

Den gamla platanen

Foto: Sten Holtermann,  Copyright 2012

lördag 17 december 2011

Ödsliga platser 4



Den här karga konturen möter den som närmar sig Île de L’est, i ögruppen Crozetöarna, som består av fem i stort sett obebodda öar i södra Indiska oceanen på 46 grader S bredd. Öarna tillhör Frankrike.

Vädret där är bistert: 300 regndagar och vindstyrkor över 100 km/tim 100 dagar om året!

Ögruppen har en egen flagga: Territoire des Terres australes et antarctiques francaises. 


tisdag 29 november 2011

Subtil humor???



Neotantric Fragrances är ett alternativt svenskt doftprojekt som består av lika delar förbjudna fantasier, subtil humor och brinnande kärlek till parfym.”

Någon smartare person än jag får reda ut den meningen och vad den har att göra med tantrisk yoga och New Age :-)

söndag 13 november 2011

Trävaruhandlare Böing får en idé

Nej, detta är inte Helmer Bryd eller någon annan från Mosebacke Monarki om nu någon trodde det. 

På den här lite trista PR-bilden syns i stället Wilhelm Böing, VD för ett trävaruföretag. Han tänkte förnya sin verksamhet genom att satsa på båtbyggeri, men 1909 fick han en bättre idé. Vad kan det ha varit?

onsdag 9 november 2011

Lidingöhöst

Hösthästar på Elfvik.

torsdag 3 november 2011

Ockelbokvalitet



Det känns rejält och pålitligt med "kvalitet från Ockelbo", tycker jag :-)

tisdag 18 oktober 2011

Lockfågel


Jag brukar skriva om flyg, då och då. Så även nu, men den här gången gör jag det med en etnografisk vinkling. Det här originella ”flygplanet” råkade jag få se på webben. Det lär stå någonstans i öriket Vanuatu i Stilla havet där det ingår som ett viktigt element i en s.k. Cargokult.

I ett förindustriellt stamsamhälle på ön Tanna tror kultmedlemmarna att ett flygplan skall komma med västerländska konserver och moderna tekniska prylar, precis som de amerikanska militära transportplanen kom med förnödenheter till flygbaserna under andra världskriget. När det blev fred och planen slutade att komma, försökte öborna locka till sig transportplanen igen genom att bygga attrapper av flygplan och trafikledartorn.

Öborna har ju inte sett amerikanerna tillverka varorna utan tror att gudarna har skapat dem och att de rätteligen varit avsedda för lokalbefolkningen. Men västerlänningarna snappade åt sig dem på vägen med sina flygplan och lade beslag på dem för egen räkning.

Det florerar flera sägner om att en godhjärtad amerikan vid namn John Frum (*) skall komma tillbaka med ett flygplan lastat med gudagåvor till öborna. Jag vet inte om just den här Cargokulten existerar fortfarande, men flera liknande kulter förekommer här och var bland öarna i Stilla havet.


______
*) John Frum = Trolig förklaring: "John from America"

Se mer om Cargokulter på:


onsdag 5 oktober 2011

Drömd engångskvinna


En man har mött en okänd kvinna i drömmen och blivit besinningslöst förälskad. Han försöker drömma om henne igen, men återfinner henne inte. Han försöker natt efter natt, utan resultat. Han blir desperat och tillbringar alltmer tid med att sova. Han tar sömnmedel för att kunna sova även om dagarna. Han är besatt av längtan efter denna drömda kvinnogestalt som han sett en enda gång. Han prövar olika droger, hallucinogener som skall hjälpa honom att möta henne igen. Han går inte ut. Han stänger in sig i mörker. Han bryr sig inte om sitt yttre. Han blir en tragisk skuggvarelse som bara lever i sina drömmar. Men lyckas aldrig att drömma om henne igen. Till slut tynar han bort, förtvivlad.

Var har jag hört om denna novell? Vem är författaren? En ryss, kanske? Nån som vet?