onsdag 6 mars 2013

Han gör ormdrinkar i mixern



Denne man mötte jag i Taipei, Taiwan. En bland många ormförsäljare på Snake Alley (Hwahsi Jie). Han erbjöd sig att köra en orm i en mixer. En ormdrink skulle göra susen för min hälsa sa han. Han hade levande ormar i en jättebur av ståltråd under disken. They are good for your health, väste han mellan tänderna.

Läs mer på:




måndag 11 februari 2013

Vinterutsikt mot Vättern

Foto: © 2013 Nina Jansson Holtermann

söndag 20 januari 2013

tisdag 18 december 2012

Proto-Gandalf

Min far, konstnären Reinhold Holtermann (1899-1960), var utöver sin yrkesroll en pionjär inom svensk experimentfilm. Dokumentärer och konstnärliga filmer hörde till den seriösa, men smala, 16-mm produktionen. Ibland gjorde han också skämtfilmer för att roa sin familj och vänkrets. Bilden ovan är ett klipp ur en sådan.

Här dyker t.ex. en Gandalfliknande figur upp i en av hans farsartade familjefilmer från 1920-talet. Likheten med J. R. R. Tolkiens Gandalf är nog en tillfällighet. Tolkien hade nog knappast uppfunnit Gandalf vid den tidpunkten.

Från vänster: Reinhold Holtermann som den förklädde klocktjuven som leder förföljarna på villospår.

Mer om Reinhold Holtermann:

http://stenholtermann.blogspot.se/2010/09/reinhold-holtermann-tecknare-malare.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reinhold_Holtermann





söndag 2 december 2012

Inte så barnvänligt?!


Ur de barnböcker som min farmors amerikanska mor (1843-1892) försågs med har jag hämtat följande varnande exempel:








onsdag 21 november 2012

Varmt och skönt

Flygande Veteraners Daisy intagen för vinterservice i Västerås i väntan på sommaren 2013.


http://www.flygandeveteraner.se/sv/




söndag 21 oktober 2012

Väntan på sommaren 2013


Leksaker och spel inlåsta i lekstugan i väntan på sommaren 2013

tisdag 25 september 2012

Les Passantes



Jag var på mitt första sommarjobb. Jag skulle äta lunch i den lilla kantinen. Hon serverade mig en smörgås med ost och skivade rädisor. Hon var ungefär jämngammal med mig. Det var första gången jag såg henne.

Man kanske skulle? Men det fick nog vara till nästa dag.

Men nästa dag var hon borta. Och nästa. Och nästa. Och nästa. Jag såg henne aldrig igen.

Hon hade gröna ögon.




Franske visdiktaren Georges Brassens sjunger en duett med Maxime LeForestier för skådespelaren Lino Ventura. Visan är skriven av Antoine Pol. Den heter Les Passantes och handlar om kvinnor man ser skymta förbi och aldrig ser igen

fredag 24 augusti 2012

Arvet efter Comet 1

De Havilland Comet på RAF Museum, Cosford. Bild från Wikipedia.


Bilden visar världens första jetdrivna trafikflygplan, brittiska de Havilland Comet, som flög första gången redan 1951. Planet ser förvånansvärt modernt ut med sina slanka linjer och med de fyra jetmotorerna elegant inbyggda i vingarna. Maxfarten var 846 km/tim och tjänstetopphöjden 12800 meter. Det var långt som en Boeing 737 och kunde ta 56-81 passagerare med gott om benutrymme.


”The Comet Mystery”. Efter några år i trafik inträffade dock två katastrofala olyckor tätt efter varandra där två plan bröts sönder under pågående flygning och störtade i Medelhavet. Orsakerna till haverierna var till en början rena mysterier, men de grundliga haveriutredningarna visade att olyckorna berodde på metallutmattning, ett föga utforskat begrepp vid den tiden.

Det man kom fram till var att de upprepade trycksättningarna av skrovet fick plåten att röra sig in och ut vilket fick sprickor att uppstå kring nitarna. Planet omkonstruerades men under tiden hade konkurrenterna Douglas och Boeing tagit ledningen. Och Comet fick dåligt rykte som passagerarflygplan.


Nimrod R1 på RAF Waddington, juni 2011. Bild från Wikipedia.

Comet blev därför hänvisad till militära specialuppgifter och återuppstod som Hawker Siddeley Nimrod, i olika varianter för havsövervakning, ubåtsjakt och signalspaning.

Flygplanstypen tjänstgjorde från tidigt 1970-tal fram till 2011, bland annat i Falklandskriget, Gulfkriget, Afghanistan och Libyen. Nu är dess aktiva tid slut och Royal Air Force kommer att satsa på USA-tillverkade typer för motsvarande uppgifter.

torsdag 12 juli 2012

Whiteout

Det här är Ross Island i Antarktis, vulkanön som den såg ut när den upptäcktes av den brittiske polarforskaren sir James Clark Ross år 1841. Röken kommer från en av öns fyra vulkaner, nämligen Mount Erebus, jordens sydligaste aktiva vulkan. Ross Island är belägen i McMurdosundet.  



138 år senare, 1979, arrangerade Air New Zealand en sightseeingtur med en DC-10 över Antarktis för att bland annat flyga längs McMurdosundet.

Före starten från Auckland Airport hade emellertid ny information knappats in i flygplanets dator. Olyckligtvis informerades inte besättningen om detta. Enligt de ändrade uppgifterna skulle nu planet flyga över den 3794 meter höga vulkanen Mount Erebus.




McMurdostationen
.

Planet lämnade Aucklands flygplats och efter mellanlandning i Christchurch i Australien närmade man sig så småningom Antarktis och anropade det amerikanska forskningscentret McMurdo. Trafikledaren där svarade att man kunde sjunka till 10000 fot (3000 m) och sedan fortsätta visuellt. Han utgick ifrån att den ursprungliga färdplanen gällde.

Air New Zealands förolyckade DC-10

Kapen Jim Cöllins svarade att han skulle sjunka till 2000 fot (610 m). Collins trodde nämligen att han befann sig över öppet vatten i McMurdosundet, men i själva verket följde planet den modifierade rutten över den intilliggande Lewis Bay mitt för Mount Erebus.

Vita molnslöjor maskerade den snöhöljda vulkanen. Inga kontraster syntes. Allt flöt samman till en vit vägg. Fenomenet kallas whiteout. Piloterna såg helt enkelt inte det 3800 m höga berget.

Planet fortsatte mot Mount Erebus, men på alltför låg höjd. Plötsligt varnade terrängvarningssystemet. Collins försökte styra undan, men det var försent. Planet flög rätt in i berget. Alla ombordvarande omkom.


Monumentet över kraschen på Mount Erebus 1979.


.

Kraschen uppvisar flera likheter med det norska Herculesplanets krasch mot Kebnekajse 2011. De saker som diskuteras i samband med den olyckan är bl.a. Controlled Flight into Terrain (CFIT), Whiteout, fel höjd, visuella flygregler. Därmed inte sagt att orsakerna var desamma

http://en.wikipedia.org/wiki/Air_New_Zealand_Flight_901